رفتار درمانی
admin
admin

رفتار درمانی چیست ؟

رفتار درمانی یک اصطلاح کلی برای انواع درمان هایی است که  برخی اختلالات سلامت روان را درمان می کند. این شکل از درمان به دنبال شناسایی و کمک به تغییر رفتارهای بالقوه خود مخرب است. این روش  درمانی بر این اصل استوار است  . که همه رفتارها به نوعی  آموخته می شوند  .

بنابراین  می توان ؛ با آموزش های  درست ، رفتارهای ناسالم یا مخرب  را تغییر داد . پس به عبارتی دیگر از دید روان شناسی ، تمرکز در این نوع درمان بر روی مشکلات فعلی و نحوه تغییر آنها است  .

همچنین می توان گفت : رفتار درمانی بر اساس این نظریه عمل می کند  . که تمامی رفتارها  آموخته می‌شوند . بنابراین  رفتارهای ناسالم توانایی تغییر دارند . به عبارتی تمرکز این نوع درمان بیشتر بر مشکلات جاری و چگونگی تغییر دادن آنها است .

رفتار درمانی

رفتار درمانی طیف گسترده ای از اختلالات روانی را درمان می  کند . که  هم در بزرگسالان و هم در کودکان قابل استفاده است . از متداول ترین مشکلات که می توانند ؛ با شیوه رفتار درمانی معالجه شوند؛  عبارتند از :

  •  اضطراب
  •  افسردگی
  •  اختلالات هراس
  • خشم یا زود عصبانی شدن

از روش رفتار درمانی  همچنین می توان ؛  برای درمان شرایط و اختلالات زیر استفاده کرد:

  •  اختلالات اشتها  مانند(  پرخوری یا کم خوری)
  • اختلال استرس پس از یک اتفاق ناگهانی
  •  اختلال دو قطبی یا بیش فعالی
  • فوبیا مانند ترس از مکانهای شلوغ یا  ترس های اجتماعی
  • آسیب  به خود
  • وسواس های  فکری و عملی
  •  اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر

رفتار درمان شناختی

رفتار درمان شناختی  یک روش  بسیار محبوب در میان روانشناسان  است .  این درمان  احساسات ناکارآمد و رفتارها، فرایندها و مضامین شناختی ناسازگارانه را ، از طریق شماری از روش‌های سیستماتیک ، صریح و هدف‌مدار نشانه می‌گیرد .

این درمان ترکیبی از رفتار درمانی با شناخت درمانی است . معالجه در این روش درمانی بر چگونگی شیوه  تفکر  فعلی بیمار  و درمان آن متمرکز است .
این نوع درمان کوتاه مدت است . و  اغلب بر مشکلات فعلی بیمار  که از طریق تفکر عقلانی قابل کنترل نیست . و چگونگی حل آنها تاکید دارد .

در واقع هدف این نوع درمان این است . که شیوه  تفکر و رفتاری  یک فرد را به  الگوهای سالم تغییر دهد  .

حساسیت زدایی چیست ؟

حساسیت زدایی بیشتر در مورد بیماران فوبیا  و درمان آن  انجام می شود . در این روش درمان گر سعی می کند . روش های برقراری ارتباط  بیمار  با محرک ها ی ناخوشایند  را  آموزش دهد .

در حساسیت زدایی ،  اول تکنیک‌های آسودگی  یا آرامش بخش و شیوه‌های دم و باز دم  ، به بیمار  آموزش داده می شود . بعد ازآن درمانگر  سعی می کند . آرام آرام  بیمار را در مقابل هراس هایش قرار  دهد . و تکنیک های حسساسیت زدایی را با بیمار تمرین می کند  . تا بیمار بتواند . با هراس هایش ارتباط برقرار کند .

بیزاری درمانی چیست ؟

یک روش برای برقراری ارتباط بین یک رفتار یا عادت  ناسالم  و  یادآوری  رفتارهای مخرب آن عادت به بیمار  است . به عنوان مثال اثرات سوء مصرف مواد و الکل به فرد آموزش داده می شود  . تا فرد نسبت به مصرف آن حس ناخوشایندی را داشته باشد .

در این روش با یادآوری اثرات مخرب یا خاطراب بد ناشی از مواد مخرب مانند  مصرف مواد یا الکل به فرد آموزش داده می شود . تا بیمار  با یادآوری اثرات مخرب ناشی از مصرف  مواد مخدر  یا الکل ،  از تکرار آن حس ناخوشایندی داشته باشد .

رفتار درمانی در کودکان

بخش بزرگی از رفاردرمانی در کودکان به پاداش دادن به رفتار مثبت و تنبیه رفتارهای منفی اختصاص دارد  .اغلب  کودکان مبتلا به بیماری  اوتیسم از این روش ستفاده می کنند .

در آخر

رفتار درمانی به گونه‌ای موفق در درمان حالات و مشکلات فعلی بیمار ان  ، کاربردی و تاثیر گذار  است  . درحدود ۷۵ درصد از کسانی که  رفتار درمانی شناختی را تجربه کرده اند ، برآیند مثبت حاصل از آن راعنوان داشته اند .  افرادی مانند مددکاران اجتماعی ، مشاوران سلامت روان و روان شناسان دارای گواهینامه ومدارک تحصیلی می توانند ؛ در درمان رفتاری کمک بسیار بزرگی باشند . و به بهبود مشکلاتی مانند  فوبیا ، استرس ، اضطراب  پرخوری ، افسردگی ،ترک عادت های بد و …. به افراد بیمار کمک کنند .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا