دلایل مهم برای مشاوره پیش از ازدواج

دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

دلایل مهم برای مشاوره پیش از ازدواج

سوالاتی در ذهن افراد هنگامی که در حال فراهم آوردن مقدمات ازدواج هستند بوجود می آید  و دنبال دلایل مهم برای مشاوره پیش از ازدواج و نیز از جمله اینکه چرا وجود مشاور ازدواج و مشورت با وی الزامی است و اینکه مشاوره قبل از ازدواج تا چه اندازه می تواند به زوجین کمک کند؟ به همین دلیل به آنها پیشنهاد مشاوره با روانشناسان و متخصصان ازدواج داده می شود .
ازدواج خوب و انتخاب همسر مناسب یکی از بزرگترین تصمیماتی می باشد که بیشتر افراد حداقل یک مرتبه در زندگی تجربه می کنند. چرا که زمانی که فرد ازدواج می کند، تمامی اهداف زندگی، روابط اجتماعی و خانوادگی او، تحت شعاع قرار می گیرند و دستخوش تغییر می شوند .
افرادی که در آستانه این تصمیم گیری بزرگ قرار می گیرند، دچار استرس و اضطراب می شوند که ممکن است این فشار استرس مانع از بهترین و درست ترین تصمیم گیری شخص شود .

مراحل مشاوره پیش از ازدواج به چه ترتیبی است؟

 برای مشاوره پیش از ازدواج با ما تماس بگیرید

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

دلایل مهم برای مشاوره پیش از ازدواج :

1- یکی از مهمترین دلایلی که مشاوره قبل از ازدواج را مهم و الزامی کرده، کنترل استرس، قبل از گرفتن تصمیم بزرگی مثل ازدواج می باشد .
2- مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا تواقعات و خواسته های خود را با یکدیگر در میان بگذارید و از شما می خواهد تا بدون هیچگونه خود سانسوری و محدودیت نظر خود را در مورد ازدواج با وی به اشتراک بگذارید .
3- هنگامی که مشاور نظرات و اهداف زوجین را بدون هیچگونه محدودیت می شنود ، می تواند به آن ها کمک کند تا به اهداف و خواسته های یکدیگر نزدیک بشوند و انتظارات و توقعات یکدیگر را بهتر و دقیق تر بشناسند .

1- ایجاد دیدگاه واقع بینانه و فارق از رویا پردازی

همه افراد پیش از ازدواج تصورات رویایی از آینده خود دارند و فکر می کنند که بعد از این اتفاق هیچ مشکلی وجود ندارد و همه کار ها به اصطلاح روی غلتک می افتند .
اما واقعیت اینگونه نیست. مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می کند تا تمام برداشت های نادرست قبلی خود را دور بیندازند و با نگاهی دقیق تر و عمیق تر به ازدواج نگاه کنند .
مشاوران پیش از ازدواج به شما کمک می کنند تا با واقعیت های زشت و زیبای ازدواج روبرو شوند و بعد از درک این واقعیت ها تصمیم نهایی خود را بگیرند .(دلایل مهم برای مشاوره پیش از ازدواج)

2- شناخت کامل زوجین :

در مراسمات خانوادگی پیش از ازدواج مثل خواستگاری معمولا خجالت و حجب و حیا مانع می شود تا خود واقعیمان را به طرف دیگر ازدواج و همچنین خانواده وی معرفی کنیم .
و همین خجالت ها باعث می شود تا دو خانواده درگیر ، شناخت درستی از یکدیگر نداشته باشند و در آینده وقتی با اختلاف نظرات یکدیگر آشنا می شوند ، زمینه مناشاقات و اختلافات تقویت می شود .
وجود مشاوران پیش از ازدواج کمک می کند تا همانطور که قبل تر گفتیم بدون هیچ تعارف و سانسوری خود واقعیتان باشید و مشاوران نیز با بررسی و آنالیز دقیق افکار شما درباره ازدواج طرف دیگر را از واقعیت های وجودی شما آگاه می سازد و به شما و طرف دیگر کمک می کند تا با آگاهی بیشتری تصمیم خود را راجع به ازدواج بگیرید .

3- برنامه ریزی دقیق برای بعد از ازدواج

هیچ کسی در جهان نمی تواند ادعا کند که تمام برنامه ها و اهداف خود را دقیقا در زمان از پیش تعیین شده، به واقعیت برساند اما برنامه نداشتن برای آینده یکی از بزرگترین نقاط ضعف جا نیفتاده در خانواده های ایرانی می باشد .
مشاوره قبل از ازدواج برای شما برنامه و چارچوب زمانی ای را تعیین می کند که زمان انجام هر اتفاقی بر اساس توافقات بین زوجین می باشد .
برای مثال در بین مردان سنتی یکی از دلایل ازدواج به دنیا آوردن بچه می باشد که حاضرند بلافاصله بعد از ازدواج برای تولد اولین فرزند خود آماده شوند .
اما اگر این مسئله با طرف دیگر ازدواج از قبل تعیین نشده باشد ممکن است به دلیل عدم آمادگی برای پذیرش این تصمیم بزرگ ، به اختلافاتی بین زوجین ختم بشود .
برای همین مشاور ازدواج با پرسش راجع به اهداف ازدواج و زمان رسیدن به هر کدام از این اهداف برای شما و خانواده ی جدیدتان برنامه زمانی تعیین می کنند تا به درک عمیق تری از خواسته های یکدیگر برسید .

مراحل مشاوره پیش از ازدواج به چه ترتیبی است؟

مشاوره قبل از ازدواج در قالب جلسات مختلف برگزار می ‌شود. در بعضی از این جلسات، زوجین به صورت انفرادی و در سایر جلسات به صورت زوجی حضور پیدا می‌ کنند .
در این جلسات، مشاور تلاش می کند زیر ساخت های شخصیتی زوجین را پیدا کند که در بعضی از موارد از تست های مختلف همچون تست mmpi و سایر تست ها استفاده می کند. این تست ‌ها به منظور آگاهی بیشتر از شخصیت طرفین انجام می‌ شود و بهتر است قبل از ازدواج و حتی دوره نامزدی انجام شود .
پس از انجام تست، مشاور به بررسی، تجزیه و تحلیل دقیق پاسخ این تست ها می پردازد و طرفین را از ویژگی‌ های شخصیتی همچون برونگرایی یا درونگرایی، میزان توافق پذیری، میزان مسولیت پذیری و … آگاه می سازد و شما را از اختلافاتی که ممکن است در آینده به وجود آید، آگاه می‌سازد و راهکارهایی به طرفین پیشنهاد می‌ دهد تا این اختلافات را به حداقل برسانند .

تعداد جلسات مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج از بروز اختلافات اساسی و جدی در آینده جلوگیری می کند و احتمال طلاق را در زندگی مشترک آینده زوجین کم می‌ کند. به همین دلیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .
مشاوره قبل از ازدواج با تعداد جلسات مختلفی برای زوجین تجویز و انجام می‌ شود. اما تعداد آن با توجه به اختلافات و ویژگی ‌های شخصیتی افراد و مشکلاتی که ممکن است در آینده دامن گیر آنها شود بین ۵ تا ۱۰ جلسه متغیر است. البته ممکن است برخی از زوجین به جلسات بیشتری نیاز داشته باشند .

چه وقت باید به مشاور قبل از ازدواج مراجعه کرد؟

ازدواج در زندگی افراد اهمیت بسیار زیادی دارد. ازدواج زندگی آینده انسان را شکل می دهد و بر روی زندگی طرفین بسیار اثر گذار است. پس در انتخاب خود می بایست بسیار دقت کرد و همچنین در زمان مناسب به مشاور قبل از ازدواج مراجعه نمود .
هدف از مشاوره قبل از ازدواج این است که از شخصیت طرف مقابل به شناخت دقیقی برسیم. پس زمان مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج بسیار دارای اهمیت است. بهترین زمان برای مراجعه به مشاور، پس از خواستگاری و آشنایی طرف با یک دیگر است .
این احتمال وجود دارد اگر زودتر یعنی بلافاصله پس از صحبت کردن برای مشاوره اقدام کنید، کار نادرستی است و اگر دیرتر، یعنی پس از آشنایی کامل و یا پس از مراسم نامزدی به مشاور ازدواج مراجعه کنید، به علت وابستگی پیش آمده و روابط عاطفی و احساسی شکل گرفته شده بین زوجین، نتوانند از جلسات مشاوره و صحبت‌ های مشاور استفاده کنند.

موضوعاتی که در مشاوره پیش از ازدواج بررسی می شود

با شرکت در مشاوره پیش ازدواج در ابتدا آمادگی زوجین برای این تصمیم بزرگ مورد بررسی قرار می‌ گیرد. از جمله اینکه آیا این فرد آمادگی لازم برای ازدواج را دارد یا خیر. سپس مشاور به بررسی ویژگی‌های شخصیتی طرفین و اختلافات بین زوجین می ‌پردازد و طرفین را از این اختلافات آگاه می ‌کند و در نهایت چگونگی رویارویی با این مشکلات و اختلافات را به زوجین آموزش می‌ دهد تا از بروز مشکلات حاد و جدی در آینده جلوگیری شود .
بعضی از اختلافات احتمالی بین زوجین عبارتند از:

1- اختلاف در ویژگی های شخصیتی :

ویژگی های شخصیتی و رفتاری بسیار زیادی وجود دارد که می ‌توانند بر روی زندگی مشترک زوجین تاثیر مستقیم ‌بگذارند. برخی از این ویژگی های شخصیتی باید در طرفین یکسان باشد تا بتوانند طرفین با یک دیگر ازدواج کرده و زندگی خوبی داشته باشند. اما وجود برخی از اختلافات شخصیتی باعث می‌ شود که مشکلات جدی در زندگی مشترک آینده زوجین به وجود آید .

به عنوان مثال:
– طرفین یکی برون گرا و دیگری درون گرا باشد، فرد درون گرا تمایل به تنهایی دارد و از شرکت در جمع‌های مختلف بیزار است و فرد برون گرا از تنهایی گریزان است و تمایل به شرکت در جمع های شلوغ و مهمانی را دارد‌.
– یا یک از طرفین یکی بسیار منظم و تمیز و دیگری نظم و تمیزی را در اولویت قرار نمی‌ دهد و برای او از اهمیت چندانی برخوردار نباشد .
– یا ممکن است یکی از طرفین اهل پس ‌انداز و کمتر خرج کردن در زندگی باشد و دیگری ولخرج باشد .
– این اختلافات در ویژگی های شخصیتی، می تواند مشکلات جدی به همراه داشته باشد و حتی ممکن است طرفین را از شروع زندگی مشترک بازدارد .
بررسی ویژگی های شخصیتی از نکات دارای اهمیت است و حتما باید در مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی و ارزیابی دقیق قرار بگیرد .

2- بررسی اختلاف طبقاتی

اختلاف طبقاتی از دیگر مواردی است که در ازدواج‌ بسیار دارای اهمیت است و در مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد. طبقه اجتماعی طرفین با توجه به شغل و درآمد آنها مورد بررسی قرار می گیرد. بررسی‌ها و تحقیقات نشان ‌داده که هرچه اختلاف طبقاتی طرفین هنگام ازدواج کم تر باشد، زوجین زندگی موفق تری را تجربه خواهند کرد.

3- اختلاف قد زوجین

اختلاف قد امری کاملا سلیقه ای است اما در کشور ایران بسیاری از افراد بر این باورند که قد مرد باید از زن بلندتر باشد و اینکه زن و مرد هم قد باشند یا زن قد بلندتر از مرد باشد و یا اختلاف قدی بین زن و مرد بسیار زیاد باشد برای افراد جا افتاده نیست. این موضوع می تواند مشکلاتی در زندگی زوجین به وجود آورد. مشاور می کوشد تا راهکار و راه حل برای حل این گونه مشکلات در آینده را به مراجعان آموزش می دهد .

4- اختلاف در میزان تحصیلات

با توجه به تحقیقاتی که از زوجین پس از ازدواج صورت گرفته است، زوجینی که میزان و سطح تحصیلات مشابه و یا نزدیک به یکدیگر دارند، کمتر دچار اختلاف در زندگی زناشویی خواهند شد و احتمال طلاق در چنین زوجی پایین است.
پس می توان گفت بررسی اختلاف در میزان تحصیلات، یکی از مسائل دارای اهمیت است. در صورتی که اختلاف میزان تحصیلات در طرفین زیاد باشد، امکان دارد در زندگی آینده برای زوجین مشکلاتی به وجود آید که مشاور می کوشد تا طرفین را از این مشکلات آگاه کند و چگونگی حل این مشکلات را به زوجین بیاموزد .

5- اختلاف در عقاید مذهبی

هر فردی عقاید مذهبی خود را دارد. به طور کلی، افرادی که با عقاید مذهبی مشابه با یکدیگر ازدواج کرده‌ اند، زندگی موفق تری نسبت به زوجین با عقاید مذهبی مختلف، داشته اند .
گاهی ممکن است طرفین عقاید و اعتقادات مذهبی یکسانی نداشته باشند و تفاوت ها و اختلافات کوچک با یکدیگر داشته باشند، که مشاور سعی می ‌کند به طرفین بیاموزد که به عقاید یکدیگر احترام بگذارند تا در زندگی مشترک آینده خود دچار مشکلات جدی نشوند .
اما گاهی این اختلاف آن قدر زیاد می ‌شود که ممکن است اختلافاتی بسیار شدیدتر و جدی تری زندگی مشترک آینده طرفین را تهدید کند و حتی خانواده طرفین را تحت شعاع قرار دهد. در صورت وجود این گونه اختلافات، مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک می کند تا بهترین تصمیم را بگیرید .
بیشتر بدانید:مشاوره پیش از ازدواج ، تشخیص مناسبترین زمان برای مشاوره ازدواج، آمادگی برای ازدواج با مشاوره و تست های تخصصی روانشناسی و شخصیت شناسی

 برای مشاوره پیش از ازدواج با ما تماس بگیرید

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

 

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا