داشتن زندگی شاد و کارکرد مناسب براساس شناحت تفاوت‌های زن و مرد

دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

انسان‌ها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. دلایل این تفاوت‌ها متنوع و متفاوت است؛ از جمله عوامل اجتماعی، فرهنگی، زیستی و . . .. نه نتها انسان‌ها با یکدیگر تفاوت زیادی دارند، بین دو جنس مرد و زن نیز تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد. بعضی از این تفاوت‌ها ریشه در عوامل زیستی و فیزیولوژیک دارد و بعضی از تفاوت‌ها ناشی از عوامل اجتماعی و فرهنگی است. در هر حال تفاوت‌هایی بین دو جنس وجود دارد که تا قبل از شروع زندگی مشترک باید به آن‌ها توجه نمود. بیشترین جایی که تفاوت‌های بین دو به شدیدترین نحو خود را نشان می‌دهد، در ازدواج و زندگی مشترک است. در زیر به تعدادی از این تفاوت‌ها اشاره می‌شود.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

مشاوره پیش از ازدواج

1- زنان عاطفی‌تر از مردان هستند.

یکی از تفاوت‌های مهمی که بین مردان و زنان وجود دارد آن است که زنان نسبت به مسایل عاطفی حساس‌تر بوده و بیشتر وارد پیچیدگی‌های مسایل عاطفی می‌شوند. این مطلب بدان معنی نیست که مردان بدون احساس هستند یا نسبت به مسایل عاطفی هیچ توجهی ندارند، بلکه بدان معنی است که زنان بیشتر از مردان وارد مسایل عاطفی شده و در این زمینه دقت بیشتری می‌کنند. به همین دلیل در پاره‌ای از موارد که زن انتظار دارد به همان اندازه که به شوهرش محبت می‌کند به همان شکل و به همان صورت، محبت دریافت کند، ممکن است با ناکامی روبرو شود یا احساس کند که همسرش او را دوست ندارد. در حالی که این طور نیست و نحوه‌ی ابراز احساسات و بیان آن‌ها ممکن است در مردان و زنان متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است که برای زن به یاد داشتن روز تولد، سالگرد ازدواج، روز پدر و … و هدیه گرفتن برای همسرش در چنین روزهایی نشانه علاقه وی به همسرش باشد و او هر سال این کارها را انجام دهد. ولی هنگامی که روز تولد او، سالگرد ازدواج و … را شوهرش به خاطر ندارد و هدیه‌ای هر چند کوجک برای او تهیه نمی‌کند، ممکن است به اشتباه تصور کند که همسرش به او علاقه‌ای ندارد. چنین سوء‌تفاهم‌هایی به دلیل ناآگاهی از تفاوت‌های جنسی میان زن و مرد ایجاد می‌شود که می‌تواند فرد را نسبت به زندگی زناشویی‌اش دلسرد نماید. در حالی که ممکن است شوهرش تصور کند که به یاد داشتن یا به یاد نداشتن روز تولد شاید چندان اهمیتی نداشته باشد.

مشاوره با مشاور روانشناسی فقط کافیست با ما تماس بگیرین

مرکز مشاوره مهستا همواره تلاش خود را بر رضایت و کیفیت خدمات مشاوره متمرکز داشته ، بدین منظور جهت رفاه حال شما عزیزان راه های مختلفی برای ارتباط با مشاوران مجموعه در نظر گرفته است، برای ارتباط با مشاوران می توانید از طریق فرم زیرو یا فرم موجود در صفحه ثبت درخواست مشاوره و یا با شماره های مستقیم زیر با ما در تماس باشید .

02122308339   —-02122305827

2- مردان به استقلال اهمیت زیادی می‌دهند.

آن چه در مورد مردان اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و به‌خصوص توجه به آن در زندگی مشترک بسیار مهم است، موضوع استقلال مردان است. به ویژه مردان مایلند که در مورد مسایل مالی، تصمیم‌گیری و مسایلی از این قبیل مستقل باشند. عدم توجه همسر به این موضوع می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. زیرا به احساس استقلال مرد لطمه می‌زند. نمونه این شرایط خانمی است که سعی می‌کند همسر را از نظر مالی تأ مین کند یا نان‌آور درجه اول خانواده باشد یا زمانی که همسرش بیکار است یا از نظر مالی مشکل پیدا کرده است؛ کمک مالی خود را به خانواده پر رنگ کند و یا دائمأ این کمک را به همسرش یاد‌آوری نماید.

3- زنان دوست دارند همسرانشان تکیه گاه و حامی همه جانبه برایشان باشد.

آن چه برای زنان اهمیت اساسی دارد آن است که احساس کنند همسرشان به آنان احترام می‌گذارد و به سلامت آنان اهمیت می‌دهد. خانمی که احساس کند همسرش در این زمینه به او توجهی ندارد یا احساس مسئولیتی در این مورد نمی‌کند، به شدت آزرده شده و واکنش‌های عاطفی شدید‌ی نشان می‌دهد.

4- مدیریت خانه برای مردان اهمیت زیادی دارد.

در کلیه فرهنگ‌ها و جوامع، قدرت اول خانواده را مرد می‌دانند. این موضوع جدا از تبعیض‌های جنسی است. زیرا مرد خود را مسئول خانواده می‌داند و در پی آن نقش حمایتی بالایی برای خانواده دارد و این مسئله نیز با سرشت مردانه کاملاً هماهنگ است؛ همانطور که زن دوست دارد از جانب مرد حمایت شود، مرد نیز دوست دارد خانواده را تحت حمایت خود قرار دهد و همین طور تصمیم‌های نهایی زندگی با او در میان گذاشته شود و نقش اساسی را در تصمیم اصلی زندگی داشته باشد. اگر زن در تصمیم‌های اساسی زندگی نقش مرد را نادیده بگیرد یا کمرنگ کند، مرد احساس می‌کند مورد سوء‌استفاده قرار گرفته و توجهی به وی نشده است و دچار سرخوردگی می‌شود و اعتماد به نفس مردانه و اقتدار وی شکسته می‌شود. مرد نیز برای جبران این آسیب از نظر عاطفی همسر خود را تخریب خواهد کرد و روابط زناشویی سست و شکننده خواهد شد. از سوی دیگر نقش مدیریت مردانه در تربیت فرزندان نیز بسیار مفید و سازنده است. این در حالی است که در برخی مواقع شاید مادر به دلیل عواطف شدید مادرانه خود نتواند مدیریت کارآمدی روی برخی رفتارهای فرزندان داشته باشد که نقش مدیریت پدرانه می‌تواند مکمل عواطف مادرانه باشد. بنابر این حفظ پایگاه مدیریتی پدر از منظرهای مختلف ارزش بالایی دارد که اگر در جایگاه خود به درستی استفاده شود در برقراری تعادل و عملکرد بالای خانواده بسیار مؤثر است همانطور که نقش مادر در مدیریت عاطفی خانواده بسیار برجسته و انکار ناپذیر است.

سرد شدن رابطه زن و شوهر

5- دیدگاه مردان و زنان از ارتباط جنسی متفاوت است.

یکی از تفاوت‌های مهم میان زنان و مردان که ریشه زیستی دارد، تفاوت آنان نسبت به روابط جنسی است. این رابطه در زنان با احساسات و عواطف مثبت گره خورده است. زنان زمانی که نسبت به همسر خود احساسات و عواطف مثبتی داشته باشند، به رابطه جنسی راغب‌ترند. در حالی که در مردان، ارتباط جنسی امری است که جنبه‌های فیزیولوژیک بیشتری دارد. رابطه جنسی در مردان بیشتر ارضای یک غریزه است و جنبه‌های عاطفی آن در مقایسه با زنان کمتر است. ندانستن این تفاوت گاهی باعث سوء‌تفاهم میان زوجین می‌شود.

6- ارتباط اجتماعی و حرف زدن در زنان اهمیت بالایی دارد.

زنان به ارتباط اجتماعی اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌دهند. آنان با دورهم جمع شدن و صحبت کردند بسیاری از فشارها و ناراحتی‌های خود را تخلیه می‌کنند. تمایل زنان به حرف زدن بیشتر از مردان است. همین موضوع گاهی باعث اختلاف زوجین می‌شود. زمانی که زن مایل است راجع به اتفاقات روزانه با شوهرش صحبت کند و همسر تمایل چندانی نسبت به این موضوع احساس نمی‌کند. در این حالت ممکن است زن تصور کند که شوهرش فرد سرد و بی‌تفاوت و غیر اجتماعی است و ممکن است شوهر از این همه تمایل همسر به صحبت احساس کند که وی فرد پر حرفی است که به کار زائدی می‌پردازد.

7- مردان کلی‌تر به مسایل زندگی نگاه می‌کنند.

مردان نسبت به مسایل و موضوعات مختلف به خصوص مسایل ارتباطی و اجتماعی دید کل گرایانه‌ای دارند و وارد بعضی نکات ظریف و جزئیات نمی‌شوند. این در حالی است که زنان به اعماق و جزئیات ارتباطات توجه زیادی دارند. این دقت باعث می‌شود که به جزئیاتی توجه کنند که معمولاً مردان مورد غفلت و بی توجهی قرار می‌دهند. ناآکاهی زوجین نسبت به چنین تفاوت‌هایی باعث می‌شود که زن تصور کند مرد نسبت به بسیاری از مسایل بی توجه است و مرد تصور کند که همسرش فردی حساس است و ذهن خود را برای مسایل جزئی و بی اهمیت مشغول می‌سازد.

8- جذابیت جسمی و آراستگی برای مردان از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.

یکی از تفاوت‌های مهم میان مردان و زنان در آن است که مردان بیش از زنان تحت تأثیر جذابیت جسمی قرار می‌گیرند. آراستگی زن نیز برای مردان بسیار مهم است.

تفاوت‌هایی که در بالا مطرح شد، تعدادی از تفاوت‌های شایع میان زنان و مردان است. این تفاوت‌ها بدین معنی نیست که یکی بد و دیگری خوب است، بلکه فقط به منزله یک تفاوت است و هر کدام از این تفاوت‌ها دارای نقاط قوت ونقاط ضعفی است. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که این تفاوت‌ها صددرصد و مطلق نیست. گاهی بعضی از مردان می‌توانند بسیار عاطفی باشند. مطالب بالا  را باید به طور نسبی در نظر گرفت.

دکتر معصومه بهبودی مشاور خانواده

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا