تست‌های روانشناسی تصویری

تست روانشناسی تصویری
خانم منیژه داوری بینا
خانم منیژه داوری بینا
دارای پروانه اشتغال روانسنجی از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 3357 عضو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران عضو انجمن روان‌شناسی اجتماعی ایران

تست‌های روانشناسی تصویری یا دیداری چه تست‌هایی هستند؟

تست‌های تصویری بدون استفاده از دست و به کار بردن قلم انجام می‌شود. در این تست‌ها فرد باید با استفاده از ذهن و قوای مغزی خود تصاویر را بچرخاند و با هم ترکیب کند یا شکل‌آن‌ها را به خاطر بسپارد .  گاهی باید جای تصاویر را در مجموعه حفظ کند و کارهایی از این قبیل انجام دهد.

بیشتر اوقات تست‌های تصویری بخشی از آزمون‌های هوش را تشکیل می‌دهند. این بخش برای سنجش توانایی‌های ادراکی، دیداری و همچنین استدلال انتزاعی و قوه حافظه طراحی شده است. کسانی که در تست‌های روانشناسی تصویری نمره بالایی می‌گیرند افرادی هستند که پردازش دیداری خوبی دارند، یا به بیانی دیگر، هوش دیداری- فضایی بالاتر از نرمال دارند.

پردازش تصویری یا دیداری چیست؟

شاید شما هرگز درباره پردازش تصویری چیزی نشنیده باشید. اما قطعاً از آن استفاده کرده‌اید. پردازش تصویری به افراد کمک می کند کارهایی مانند یافتن راه بازگشت به خانه از محلی جدید را انجام دهند. پردازش تصویری توانایی تشخیص مکان اشیا در فضا است، که شامل اعضای بدن خود شما است.

همچنین شامل توانایی تشخیص فاصله اشیا از شما و از یکدیگر است.

بخاطر داشته باشید که اکثر وظایفی که ما اصولاً به شکل پردازش تصویری ربط می‌دهیم، به مهارتهای پردازش دیگری نیز نیاز دارند. به عنوان مثال، هنگامی که حرکات رقص را در یک ویدیو مشاهده می کنیم، از مهارت های پردازش تصویری و مکانی استفاده می‌کنیم.

اما برای تمرین حرکات باید کارهایی مانند آنچه دیده‌ایم را به یاد بیاوریم و انجام دهیم. این خود نیازمند پردازش تصویری و بدنی-جنبشی نیز می‌باشد. همچنین پردازش دیداری کمک می‌کند افراد خود را با آنچه دیده‌اند هماهنگ کنند. بالاخره حتی بستن بند کفش نیز با استفاده از پردازش دیداری انجام می‌شود.

چه کسانی در تست‌های روانشناسی تصویری موفق‌تر هستند؟

معمولاً افرادی که در این تست‌ها نمرات بالایی می‌گیرند از انجام این کارها لذت هم می‌برند. این افراد عاشق کارهای ذهنی و تفکری هستند و در کارهای عملی و اجرایی ضعیف‌اند.

علت ضعیف بودن آنان در کارهای اجرایی، ناتوانی این گروه نیست، بلکه بی‌علاقه بودن آن‌ها به کارهای اجرایی اداری است. معمولاً این گروه در فعالیت‌های سیاسی، تکنولوژی، فلسفه، اتاق‌های فکر، نوآوری و ساخت موفق‌ترند. تست‌های روانشناسی در بعضی از آزمون‌های هوش نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که نمرات بالایی در بخش تصویری می‌گیرند، گروهی هستند که برای به خاطر آوردن مطالب و یا حل مسائل ریاضی باید ابتدا آن را در ذهن خود مجسم کنند و ببینند، سپس به جواب برسند و یا مسئله‌ای را حل کنند.

کاربرد تست‌های روانشناسی تصویری چیست؟

با توجه به این که فعالیت و کارهای بسیاری نیاز به پردازش تصویری یا دیداری دارند. به عنوان مثال دانش آموزان، برای خواندن باید با دقت به نقشه نگاه کنند، در رابطه با نقطه شروع بدانند، بفهمند در کجا قرار دارند و در مسیر درست حرکت کنند.

این مقاله را نیز مطالعه نمایید:

نقش روانسنجی و تست در روانشناسی

بعضی از بچه ها در پردازش تصویری-دیداری ضعف دارند ولی دشواری های آنها ممکن است مشخص نباشد. اما  وقتی که نیاز به انجام وظایفی داشته باشند و به مهارت های خاص نیاز پیدا می‌کنند، مشکلات آغاز خواهد شد. از آنجا که مهارت های پردازش بصری بسیار زیاد با هم همپوشانی دارند ، ممکن است زمان لازم باشد تا بفهمیم این مسائل کجاست.

اگر نگران هستید که این مشکلات در مدرسه بر فرزند شما تأثیر بگذارد، با روانشناس یا معلم کودک خود صحبت کنید. شما همراه هم می توانید استراتژی هایی ارائه دهید، که ممکن است شامل مکان هایی برای کمک به کودک شما در مدرسه باشد. ما می‌توانیم در مرکز مشاوره مهستا برای پرورش و تقویت پردازش تصویری فرزندانتان به شما کمک کنیم.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا