تربیت جنسی چیست ؟

تربیت جنسی
admin
admin

تربیت جنسی چیست ؟

انسان دارای ابعاد مختلف جسمی و روحی، توانایی ها و استعدادهای متفاوتی است. تربیت را می توان فرایندی از آموزش و پرورش به معنای رشد تدریجی و هماهنگ تمامی ابعاد، توانایی ها و استعدادهای فردی انسان تعریف کرد. تربیت جنسی، بخشی از تربیت انسان است که می توان  آن را به معنای رشد ظرفیت ها و توانایی های جنسی و آموزش های رفتارهای جنسی سالم و کسب دانش صحیح در خصوص بعد جنسی دانست.

این نوع از تربیت، یکی از دشوارترین و تأثیرگذارترین آموزش ها در حوزه تربیت و سلامت است. چرا که علل بسیاری از اختلالات و انحرافات جنسی ریشه در دوران کودکی دارد. کوچک ترین اشتباه در تربیت جنسی کودکان و نوجوانان  می تواند مشکلات بزرگی به همراه داشته باشد. بنابراین لازم است برنامه های تربیت جنسی از دوران کودکی و نوجوانانی در خانواده ها از طرف والدین  و مدارس به فرزندان آموزش داده شود.

هدف از تربیت جنسی کودک و نوجوان چیست ؟

تربیت جنسی باعث می شود فرد درک درست و نگرش صحیحی را از جنسیت، نقش جنسیتی، هویت جنسی، احساسات، عشق و صمیمیت، سلامت جسمی و تولید مثل  پیدا کند و با افزایش فهم و دانش، شفاف سازی احساسات، توانمند سازی مهارت های خود بتواند، رفتارهای جنسی خود را در مسیر درست و هدفمند هدایت کند . و با دستیابی به توانایی در مدیریت رفتارهای جنسی از خود در برابر موقعیت های خطرساز  ، انحرافات جنسی و لغزش های جنسی محافظت کند .

از آن جا که بر اساس نظر اندیشمندان پایه های اساسی شخصیت انسان از دوران کودکی شکل می گیرد و زمان تثبیت شخصیت انسان در دوره نوجوانی و بعد آن است و دوران بلوغ  اوج رشد غریزه جنسی است و با توجه به این که ریشه بسیاری از انحرافات جنسی به دوران کودکی باز می گردد . تربیت جنسی از همان مراحل کودکی و نوجوانی امری ضروری برای محافظت فرزندان و حفظ سلامت خانواده و جامعه می باشد . و باید به آن اهمیت داد.

تربیت جنسی  کودک و نوجوان  با ارائه اطلاعات و آموزش های صحیح و علمی مطابق با سن و سال و مرحله بلوغ و آگاه کردن نوجوانان برای دستیابی به درک و نگرش درست به مسائل جنسی می تواند با توانمند کردن آن ها در مدیریت رفتارهای جنسی مانع از رفتارهای پرخطر جنسی و سوء استفاده های جنسی شود.

تربیت جنسی
تربیت جنسی_مرکز مشاوره دکتر مهستا

نقش والدین چیست ؟

گروهی معتقد به آموزش های جنسی و تربیت جنسی در مدارس هستند. گروهی دیگر این باور را غلط می دانند. از آن جا که سلامت جنسی از تأثیرگذارترین عوامل در سلامت خانواده و جامعه است. آموزش صحیح جنسی به کودکان و نوجوانان بر عهده والدین، مربیان، معلمان مدرسه  نهادهای جامعه است.

بسیاری از والدین به دلیل نداشتن آگاهی های لازم در خصوص تربیت جنسی فرزندان، ترس از گمراه کردن آن ها دارند. یا به دلایلی مانند شرم و حیا از صحبت در خصوص غریزه جنسی به فرزندان امتناع می کنند. این در حالی است که والدین قبل از مربیان مدارس و نهادهای جامعه نقش اصلی و مهمی را در آماده سازی کودکان و نوجوانان در رویارویی با ابهامات جنسی دارند.

از آن جا  که تربیت جنسی فرزندان را می توان  به معنای رشد صحیح جنسی و توانمند سازی در جهت مدیریت رفتارهای جنسی تعریف کرد، می توان گفت تربیت جنسی عامل مهمی در رشد شخصیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی افراد است. با توجه به نقش مهمی که والدین در تربیت جنسی فرزندان دارند، ضروری است والدین با مراجعه به مراکز مشاوره  و بهره‌مندی از تخصص مشاوران و روانشناسان این حوزه، آموزش های لازم در خصوص تربیت جنسی کودک و نوجوان  متناسب با سن و مرحله بلوغ  را بیاموزند.

با آموزش دانش جنسی صحیح به فرزندان در خصوص نقش جنسیتی، هویت جنسی، میزان صمیمیت. و ارتباط با دیگران، شفاف سازی احساسات و روابط با رشد صحیح جنسی کودکان و نوجوانان، ضمن توانمند. سازی آن ها در مدیریت رفتارهای جنسی، فرزندان را در جهت رفتارهای صحیح جنسی و حفظ سلامت جنسی هدایت می کنند. همچنین می توانند آن ها را از بسیاری از موقعیت های خطر ساز و سوء استفاده های جنسی محافظت نمایند.

پیشنهاد می شود جهت آشنایی با انواع انحرافات جنسی مطلب انحراف جنسی چیست؟ و مطلب انواع انحرافات جنسی سایت مهستا را مطالعه فرمایید .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا