انواع شیوه‌های آشنایی برای اقدام به ازدواج

انسان در جمع متولد می‌شود، در جمع زندگی می‌کند و در جمع نیز براساس خواسته‌ها و نیازهای خود با داشتن برنامه‌ای منظم به اهدافش می‌رسد که یکی از این نیازها، داشتن همراه و همدلی بنام همسر است.
مشاوره ازدواج
دکتر معصومه بهبودی
دکتر معصومه بهبودی
مرکز مشاوره مهستا با 27سال سابقه کاری دارای سایت drbehboodi.ir با مجوز رسمی سازمان بهزیستی به شماره 717/2696/556 و مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به شماره 339-م و همچنین پروانه فعالیت به شماره 1305 با مدیریت دکتر معصومه بهبودی و همکاری روانشناسان با سابقه در تمامی تخصص ها است.این مرکز مجهز به تمامی آزمون های روانشناختی (هوش، استعداد، رغبت، خانواده،شخصیت و...) و نورو فیدبک برای کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و میانسالان می باشد و آماده همکاری در تمامی زمینه های خدمات روانشناختی با تمام شرکت ها وسازمانها و بانک ها است. رزومه دکتر معصومه بهبودی دکتر معصومه بهبودی مدیریت مرکز دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران به شماره 1305 ، مجوز مرکز مشاوره از بهزیستی استان تهران و مجوز مثبت زندگی از بهزیستی استان تهران، متخصص مشاوره خانواده، استادیار و مدیرگروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن (سال های 92 الی 94)، دارای تجربه و تخصص در روان‌درمانی کودک نوجوان و بزرگسال ،متخصص خانواده درمانی.

انتخاب همسر در مرحله‌ای از زندگی و پس از فراهم کردن مقدماتی برای شروع زندگی مشترک صورت می‌گیرد. در این جستجو اولین گام شروع باب آشنایی است که از طرق مختلفی اتفاق می‌افتد که مهمترین آن‌ها را در هفت حیطه بررسی می‌کنیم.

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

راههای آشنایی پیش از ازدواج

  1. اقوام و آشنایان که روابط خانوادگی دیرینه‌ای وجود داشته که حتی در خانواده‌های گسترده سنتی در گذشته با هم زندگی می‌کردند و یا اقوام دور که شناخت اندکی از خانواده وجود داشته است. در این شیوه آشنایی، خانواده‌ها تا حدودی از یکدیگر شناخت دارند و از آداب و رسوم و سنت‌های هم آگاهند. همچنین از سبک تربیتی، نوع روابط اعضای خانواده، وضعیت سلامت یا بیماری، مشکلات ژنتیکی و یا رویدادهای مهم تأثیرگذار، تا حدودی شناخت دارند. هر چند این شناخت‌ها کافی ننیست ولی زمینه خوبی را برای شناخت‌های عمیق فراهم می‌کند و احتمال فریب‌کاری کمتر است. البته ناگفته پیداست که این شیوه نیز محدودیت‌های خاص خود را دارد که هوشیاری نسبت به آن‌ها می‌تواند مشکلات را کنترل کند.
  2. میهمانی‌ها و مراسم، اجتماعات و انجمن‌ها که بستگی به مقدار آشنایی در این روابط وجود دارد. در این شیوه آشنایی نیز زمینه برای شناخت وجود دارد، چون در این محیط‌ها می‌توان پیشینه‌ای از افراد به‌دست آورد که در ادامه ارتباط، کمک کننده و دست آویز خوبی است.
  3. مجاورت مکانی شامل همسایگی در محیط زندگی، دوستان و همکلاسی‌ها در محیط تحصیل، همکاران و مراجعان در محیط کار. در این شیوه نیز همچون مورد قبل هر چند شناخت خانواده‌ها یا خیلی کم است و یا هیچ شناختی وجود ندارد ولی تاحدودی می‌توان نسبت به خود شخص شناخت پیدا کرد البته این شناخت در صورتی ایجاد می‌شود که ارتباط آگاهانه و هدفمند باشد و هر یک از طرفین بدانند که به دنبال شناخت چه ویژگی‌هایی هستند.
  4. معرفی دوستان و آشنایان که از دوران قدیم در فرهنگ ایرانی رواج داشته و از نظر اعتقادی نیز معرفی دختر و پسر به خانواده‌ها و فراهم کردن باب آشنایی برای ازدواج را امری پسندیده می‌دانستند. در این شیوه شناخت به صورتی غیر مستقیم و واسطه‌ای صورت می‌گیرد و بیشترین تأکید براساس اعتماد به معرف ایجاد می‌شود که هر چند بهتر از شناخت اتفاق است ولی لازم است اقدامات مؤثر و بیشتری برای شناخت مطلوب‌تر صورت گیرد.
  5. مراکز همسریابی که در ایران مراکز بسیار اندکی فراهم شده و خانواده‌های سنتی کمتر تمایل دارند که فرزندانشان، بالاخص دخترانشان از این طریق اقدام به ازدواج کنند و به‌طور کلی فرهنگ ایران چندان پذیرای این مراکز نیست. البته فرهنگ سازی و شناساندن این مراکز با هدف گذاری‌های مطلوب می‌تواند برای عملکرد خوب آن‌ها مؤثر باشد. در صورتی که این مراکز اصول راز داری و امانت داری را رعایت کنند و تا حدودی مسئولیت بررسی و تحقیق و صحت و سقم اطلاعات را برعهده گیرند می‌تواند یکی از شیوه‌های مفید آشنایی باشد.
  6. آشنایی‌های اتفاقی در پارک، سینما، خیابان و از این دست که از طریق این آشنایی به جز آن‌چه که در ظاهر افراد مشاهده می‌شود هیچ اطمینانی برای کسب اطلاعات درست و مفید وجود ندارد و احتمال خطر اشتباه و انحراف از انتخاب درست خیلی بالاست.
  7. محیط‌های مجازی از جمله اینترنت، چت، فیس بوک و … که یکی از شیوه‌های مدرن برقراری ارتباط است و غالب جوانان با آن انس زیادی دارند. هر چند این محیط‌های مجازی در شرایطی همچون مطالعه و تحقیق و کسب اطلاعات می‌تواند مفید و مؤثر باشد ولی یافتن همسر مناسب در این محیط‌ها شبیه یافتن مسیر درست در داخل کویر بدون جاده است. هر چند نمی‌توانیم بگوییم که غیر ممکن است ولی راه بسیار سخت و پر خطری است که اگر خوشبینانه به آن بنگریم 95 درصد خطا و تنها 5 درصد احتمال موفقیت وجود دارد. احتمال خطا و خطر در این شیوه آشنایی حتی بیشتر از شیوه آشنایی اتفاقی است چون حداقل آشنایی ظاهری هم صورت نمی‌گیرد و احتمال شناخت از جوانب مختلف بسیار محدود و شرایط فریب دادن فراهم است و افرادی که به هر دلیلی نمی‌توانند از طرق دیگر برای یافتن همسر اقدام کنند و به دنبال لقمه‌ای فراتر از دهان خود می‌گردند، این محیط بستر مناسبی است برای این که بتوانند طعمه خود را بیابند، که در این صورت بدون توجه به هیچ یک از شرایط مناسب برای اقدام به انتخاب همسر و کاملاً ناهشیارانه اقدام به ازدواج می‌کنند چون در این محیط‌ها وابستگی به سرعت اتفاق می‌افتد و هیجانات نوجوانان و جوانان بدون درگیر شدن هیچ منطقی فعال می‌شود و تصمیم‌های احساسی و هیجانی نیز غالباً بدون پشتوانه منطقی و با احتمال خطای بالا منجر به شکست می‌شود.

بیشتر بدانید: تشخیص مناسبترین زمان برای مشاوره ازدواج، آمادگی برای ازدواج با مشاوره و تست های تخصصی روانشناسی و شخصیت شناسی

جهت مشاوره روانشناسی در کلیه زمینه ها کافیست با ما تماس حاصل فرمایید.

02122308339   —-02122305827

درخواست مشاوره روانشناسی حضوری

درخواست مشاوره روانشناسی تلفنی

دکتر معصومه بهبودی مشاور خانواده

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا