انواع انحراف جنسی

انواع انحرافات جنسی
admin
admin

انواع انحراف جنسی

انواع انحراف جنسی به  گرایش های جنسی غیر عادی، خیال پردازی ها، رفتارهای جنسی نابهنجار و عجیب بر خلاف روال عادی، عرف و فرهنگ جامعه گفته می شود که به صورت مکرر و شدید تکرار شده، و میزان آن به مرور شدید تر و باعث پریشانی و تداخل در عملکرد فرد بیمار می شود.

 انحراف جنسی دارای انواع مختلفی است.  در واقع افرادی که دچار یکی از انواع انحرافات  جنسی هستند. به محرک های شهوانی که به صورت بهنجار و طبیعی عامل تحریک هستند. گرایش و تمایلی نداشته و با گرایش های غیرعادی تحریک می شوند و لذت جنسی را از کشش های جنسی نامتعارف تجربه می کنند.

انواع انحراف جنسی

(( آنیل اگرال در کتاب خود به سال ۲۰۰۹، از ۵۴۷ واژه و عبارت که کشش‌های جنسی نامتعارف یا انحرافات جنسی را توصیف می‌کنند، عنوان می کند که «لزوماً همه انواع انحرافات جنسی در پژوهش‌های بالینی مشاهده نشده‌اند . و  این به این دلیل نیست که وجود ندارند ؛ بلکه برخی از انواع انحرافات جنسی  به قدری کم و نادر هستند . که یا به چشم پژوهش‌گران نمی‌آیند . یا اینکه پژوهشگران از پژوهش در رابطه با آن‌ها صرف نظر می‌کنند.))

انواع مختلفی از انحرافات جنسی وجود دارد . که در این میان بعضی از آن ها بسیار شایع و برخی دیگر نادر هستند. در این مطلب سعی کرده ایم خوانندگان عزیز را با انواع انحرافات جنسی که شایع تر است، آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انحراف جنسی آلت نمایی/ عورت نمایی

در این اختلال انحراف جنسی،  فرد با نمایش آلت تناسلی خود به دیگران به برانگیختگی جنسی می رسد. به عبارتی آلت نمایی، نوعی نمایش یا نشان دادن اعضای تناسلی به دیگران که انتظار چنین حرکتی را ندارند برای رسیدن به تحریک و لذت  جنسی است. این نوع انحراف جنسی معمولا به نشان دادن آلت تناسلی محدود می شود و فرد قصدی برای برقراری رابطه جنسی با طرف مقابل ندارد. چراکه این نمایش گری در واقع نوعی محرک برای فرد بیمار است. که بعد آن  بتواند با استفاده از تخیل اقدام به خود ارضایی کند. معمولا انحراف جنسی آلت نمایی در 2 تا 4 درصد از مردان دیده می شود و در زنان بسیار نادر است .

افراد مبتلاء به آلت نمایی غالبا کسانی هستند که در طول زندگی احساس حقارت کرده و افرادی منزوی دارای عدم اعتماد نسبت به توانایی جنسی خود هستند که غالبا علت آن ریشه در دوران کودکی دارد.

یادگار خواهی / فتیشیسم

در این انحراف جنسی فرد با گرایش نسبت به اشیاء با دیدن و لمس کردن آن ها دچار برانگیختگی جنسی می شود. در واقع اشیاء و لوازمی مانند لباس های زیر زنانه، کفش، مو و… عاملی برای تحریک بیمار است. در این بیماری فرد با جمع آوری این اشیاء، تماشا یا لمس آن ها  با استفاده از تخیل اقدام به خود ارضایی و لذت جنسی می کند.

افراد مبتلاء به یادگارخواهی  معمولا بیمارانی دچار اضطراب اختگی به معنای اضطراب و ترس شدید به از دست دادن اندام تناسلی هستند . که معمولا ریشه درآسیب های دوران کودکی دارد .

برای درمان این بیماری معمولا  از مشاوره و روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی استفاده می شود .

خود آزار خواهی جنسی / مازوخیسم

مازوخیسم نوعی انحراف جنسی است . که فرد مبتلا از طریق آزار جسمی یا روانی به خود ، تحریک می شود . در واقع در این نوع از انحراف جنسی  فرد بیمار از  امیال و رفتارهایی آزاردهنده به خود مانند مورد توهین قرار گرفتن ، شلاق خوردن ، کتک خوردن ، بسته شدن دست و پا ، سوراخ کردن پوست ، سوزاندن خود و… هر آنچه که باعث ایجاد آزار  ، رنج و درد در خودش  از سمت طرف مقابل می شود . به عنوان عاملی برای تحریک جنسی خود و برای رسیدن به لذت جنسی استفاده می کند .

 مازوخیسم جزء مواردی است  .که در زنان بیشتر از مردان دیده می شود  . و میزان افراد مبتلا به مازوخیسم تقریبا در زنان 20 برابر مردان است .

علل دقیق مازوخیسم خیلی روشن نیست . اما دانشمندان معتقدند ، مازوخیسم  غالبا در افرادی دیده می شود . که مورد خشونت جنسی قرار گرفته و یا شاهد خشونت های جنسی بوده اند . یا افرادی که در دوران کودکی و مراحل رشد خود از طرف خانواده تحقیر شده یا نادیده گرفته شد ه اند .  علاوه بر این سرکوب تمایلات جنسی ، ایجاد حس گناه  به کودک در خصوص تمایلات جنسی می توانند ، عواملی برای ایجاد حس خشم و انتقام در فرد و منجر به گرایش به رفتارهای جنسی خشن و مازوخیسم در فرد بیمار شود .

روان درمانی و مشاوره روانشناسی و هیپنوتیزم درمانی  می توانند  قوی ترین و سریع ترین روش درمانی برای این اختلال باشند .

دیگر آزاری جنسی/ سادیسم

در این نوع از انحراف جنسی فرد مبتلاء از طریق آزار جسمی یا روانی در شخص مقابل یا شریک جنسی دچار برانگیختگی جنسی می شود . در واقع در این نوع از بیماری فرد بیمار با ایجاد رفتارهای خشن و آزاردهنده در فرد مقابل  مانند شلاق زدن طرف مقابل ، بستن دست و پای وی ، سوزاندن ، کتک زدن و ….. به عنوان عاملی برای تحریک جنسی خود و رسیدن به لذت جنسی استفاده می کند . اختلال سادیسم در مردان رایج تر از زنان  است . در این میان مواردی  شدید تر مانند تجاوز ، شکنجه ، قطع عضو و قتل از اشکال افراطی سادیسم یا دیگر آزاری جنسی به شمار می آید .

دیگر آزاری جنسی غالبا در افرادی دیده می شود که خود مورد خشونت جنسی و تجاوز قرار گرفته و یا شاهد خشونت های جنسی بوده اند. همین طور ناتوانی جنسی وسرکوب شدید امیال جنسی، احساس ناتوانی شدید در امور زوزمره می توانند از عومل دیگر در ایجاد  دیگر آزاری جنسی باشند. تحقیقات نشان داده اختلال سادیسم در ده درصد از متجاوزان جنسی وجود دارد.

از روش های درمانی سادیسم جنسی در مراحل اولیه  می توان به  روان درمانی و هیپنوتیزم درمانی اشاره کرد.

انحراف جنسی بچه بازی/ پدوفیلیا

بچه بازی یا پدوفیلیا از دیگر انحرافات جنسی با گرایش به انجام فعالیت جنسی با کودکان زیر سن بلوغ و معمولا زیر 13 سال است. انحراف بچه بازی که از شایع ترین انحرافات جنسی به شمار می آید، می تواند شامل رفتارهای نابهنجار با کودک مانند برهنه کردن کودک، دست زدن به آلت تناسلی کودک، لمس بدن کودک، تا برقراری رابطه جنسی با کودک باشد. این اختلال جنسی معمولا با دیگر اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی، سوء مصرف موارد مخدر همراه است.

بچه بازی غالبا در افرادی دیده می شود که دارای اعتماد به نفس کمی در برقراری روابط جنسی با بزرگسالان هستند یا خود مورد آزار جنسی در دوران کودکی قرار گرفته اند.علاوه بر این عواملی مانند ترشح هورمون ها می توانند، از علل دیگر این انحراف جنسی باشند.

برای درمان این انحراف جنسی از روش های درمانی مانند بستری کردن در بخش روانپزشکی، گروه‌درمانی، روان‌ درمانی شناختی رفتاری،  داروهای ضدآندروژن و داروهای کاهنده نیاز جنسی و انزجار درمانی استفاده می شود.

مالش دوستی / فروتوریستیک

در این نوع از انحراف جنسی فرد از طریق مالیدن آلت تناسلی خود به طرف مقابل بدون رغبت و تمایل وی در مکان های شلوغ و پرتردد مانند مترو، مراکز خرید، پیاده رو و… دچار برانگیختگی جنسی می شود. این نوع اختلال در مردان بیشتر از زنان دیده می شود .

این دسته غالبا افرادی منزوی، با اعتماد به نفس پایین هستند که برای نیاز جنسی خود منبعی ندارند.

برای درمان این انحراف از روان‌ درمانی تحلیلی،  شرطی‌سازی انزجاری، گروه‌ درمانی، داروهای ضدآندروژن و کاهش دهنده قوای جنسی و درمان شناختی رفتاری و خانواده درمانی استفاده می شود.

تماشاگری جنسی

در این انحراف جنسی فرد با تماشا کردن مخفیانه  به افراد لخت یا کسانی که در حال برقراری روابط جنسی هستند به برانگیختگی جنسی می رسد. در این انحراف جنسی فرد زمان زیادی را برای پیدا کردن موقعیت ها صرف می کند تا بدون آن که طرف مقابل خبر داشته باشد وی را به صورت پنهانی نگاه کرده و خود ارضایی کند.

معمولا چنین انحرافی در افرادی دیده می شود که با یک بار  دیدن صحنه ای لخت یا روابط جنسی به لذت جنسی دست یافته و آن را مرتب تکرار کرده اند .

هرزه گویی تلفنی با اینترنتی

در این نوع انحراف جنسی فرد بیمار بدون تمایل و رغبت طرف مقابل با بیان الفاظ، کلمات وقیحانه جنسی و تفکرات ذهنی خود در مورد رابطه جنسی به عنوان عاملی برای تحریک جنسی خود اقدام می کند. در این حالت فرد بیمار بدون برقراری رابطه جنسی با بیان تفکرات ذهنی خود در خصوص رابطه جنسی و وادار کردن مخاطب به صحبت درباره روابط جنسی خود، با استفاده از تخیل به خود ارضایی اقدام می کند.

انحراف جنسی عضو خواهی / دهان گرایی

در این اختلال فرد بیمار از طریق تمرکز بر یک قسمت از بدن شریک جنسی و نادیده گرفتن قسمت های دیگر به لذت جنسی می رسد. تماس دهانی – تناسلی و تمرکز روی آن بدون برقراری روابط جنسی و یا اجتناب از برقراری رابطه جنسی و خود ارضایی نوعی انحراف جنسی دهان گرایی است.

انحراف جنسی مرده خواهی

مرده خواهی یکی از انواع انحرافات جنسی است که فرد بیمار از برقراری ارتباط با اجساد دچار برانگیختگی جنسی می شود. در این حالت فرد بیمار تمایل به برقراری ارتباط با شریک جنسی مانند اجساد دارد که هیچ گونه مقاومتی از خود نشان ندهد.

حیوان دوستی

حیوان دوستی یکی دیگر از انواع انحرافات جنسی است . که در آن فرد بیمار با برقراری روابط جنسی با حیوان  به لذت جنسی می رسد. این اختلال در مناطق روستایی به دلیل عدم دسترسی به روابط جنسی طبیعی بیشتر دیده می شود.

انحراف جنسی ادرار خواهی / اوروفیلیا

در این انحراف جنسی فرد بیمار با ادرار کردن روی شریک جنسی  یا برعکس  به لذت جنسی می رسد. ادرار خواهی در مردان در زنان دیده می شود.

مدفوع خواهی / کوپروفیلیا

در این انحراف جنسی فرد بیمار با مدفوع کردن روی شریک جنسی خود یا برعکس و یا خوردن مدفوع  به لذت جنسی می رسد.

انحراف جنسی کیسمافیلیا

در این انحراف جنسی فرد بیمار با وارد کردن مایعی از طریق سوراخ مقعد به درون مقعد  به لذت جنسی می رسد.

در آخر

انواع انحرافات جنسی بیماری هایی محسوب می شوند  .که زمینه روانی دارند. آشنایی با انواع انحرافات جنسی به خانواده ها کمک می کند تا در صورت مشاهده علائم یا نشانه ها در خود یا اطرافیان  با مراجعه به روان شناسان حرفه ای و متخصص در این زمینه نسبت به درمان و جلوگیری از پیشرفت بیماری اقدام کنند. در واقع  روان شناس متخصص طی جلسات درمان با ریشه یابی علل دقیق انحراف جنسی بیمار و بر اساس شرایط  و رفتارهای انحرافی بیمار، با استفاده از جلسات مشاوره تخصصی، روان درمانی بینش مدار، رفتار درمانی، دارو درمانی، درمان هورمونی  نسبت به آموزش بیمار برای کنترل رفتار های انحرافی ، کاهش و درمان انواع انحرافات جنسی اقدام می کنند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا