admin
admin

اعتیاد جنسی به عدم توانایی در کنترل، مهار و به تعویق انداختن رفتارهای جنسی گفته می شود. افراد مبتلاء هیچ گونه کنترلی بر افکار، امیال و رفتارهای جنسی خود ندارند. در واقع اندیشیدن زیاد به رابطه جنسی، افکار معتاد جنسی  را تحت کنترل خود در می آورد. و نیاز به مهر و صمیمیت و نیاز جنسی سالم  جای خود را به وسواسی در برانگیختگی جنسی می دهد . این امر باعث می شود زندگی روزمره معتاد جنسی در خیال پردازی ها در خصوص امیال جنسی، چشم چرانی، خود ارضایی اجباری و برقراری رابطه جنسی حتی با عدم رضایت طرف مقابل بگذرد. درموارد شدید تر و عدم درمان به موقع، می تواند سلامت جنسی خانواده و جامعه را به خطر انداخته و باعث انواع انحرافات جنسی ، خشم و آسیب به طرف مقابل  ،کودک آزاری و… می شود.

اعتیاد جنسی چیست ؟

وابستگی جنسی، بیش‌فعالی جنسی و رفتار جنسیِ اجباری نیز می‌نامند. که هم در زنان و هم در مردان دیده می شود. بیش فعالی جنسی در زنان، «نیفومانی» (شهوت شدید زنانه) و در مردان، «ساتیریازیس» (شهوت و نعوظ شدید مردانه) نامیده می‌شود.

به عدم توانایی در کنترل امیال، افکار جنسی و رفتارهای جنسی گفته می شود. مهار تمایلات جنسی و مدیریت رفتارهای جنسی را برای فرد مبتلاء غیر ممکن می کند. علل آن به درستی مشخص نیست. عدم درمان آن می تواند باعث آسیب های فردی، شغلی و اجتماعی شود.

اعتیاد جنسی_مرکز مشاوره دکتر مهستا
اعتیاد جنسی

خصیصه های اعتیاد جنسی چیست؟

1- در اعتیاد جنسی رفتارهای جنسی یکدیگر را تقویت می کنند؛ از یک نوع رفتار به نوعی دیگر گرایش پیدا می کند. افراد مبتلا به صورت مداوم دارای اشتغال ذهنی و تصور موقعیت ها و روابط جنسی هستند. این افکار جنسی دائمی باعث سطح بالای تحریک پذیری در معتاد جنسی می شود.

2- رفتار وسواس گونه برای تکرار رابطه جنسی پشت سر هم و میل به برقراری رابطه جنسی برای چندین بار با هدف تحریک شدن بیشتر که ناشی از رفتار وسواس گونه اجباری  و نه به دلیل نیاز جنسی است، باعث آسیب های فردی، شغلی و اجتماعی و عدم توانایی در انجام فعالیت های روزمره و حفظ ارتباط درست با دیگران در فرد مبتلاء می شود.

3-  عدم توانایی در کنترل امیال با وجود مشکلات و ادامه رفتار جنسی ناسالم، باعث صرف وقت بیشتر، مختل شدن بیشتر ابعاد دیگر زندگی و ایجاد ناراحتی و عدم احساس رضایت در فرد معتاد می شود.

4- تکرار رابطه جنسی پشت سر هم، عدم همراهی شریک جنسی در تکرار رابطه جنسی، عدم توانایی در کنترل امیال بروز خشونت و آزار جنسی همگی عواملی هستند. چنین چیزی باعث احساس شرمساری و گناه در معتاد جنسی می شود. این موضوع می تواند باعث انزوا، حساسیت، زودرنجی، پرخاشگری و افسردگی در فرد مبتلاء به اعتیاد جنسی  شود.

علائم و نشانه های اعتیاد جنسی چیست ؟

با توجه به مطالب عنوان شده در خصوص خصیصه های اعتیاد جنسی از علائم و نشانه های اعتیاد جنسی می توان به مواردی مانند

1 -عدم توانایی در کنترل امیال و میل به برقراری رابطه جنسی بیشتر با هدف تحریک پذیری بیشتر

2- رفتار وسواس گونه برای تکرار رابطه جنسی پشت سر هم

3-برقراری رابطه جنسی تلفنی یا اینترنتی

4-  روابط زیاد و شرکای جنسی متعدد

5 – عریان نمایی یا برهنه کردن بعضی از نقاط بدن برای جلب توجه

6-  اعتیاد به تماشای  فیلم های مستهجن

7-  خود ارضایی اجباری بدون نیاز جنسی و تنها  به دلیل رفتار وسواس گونه جنسی

8- پرداخت یا دریافت پول برای برقراری رابطه جنسی

9- چشم چرانی

10- برقراری رابطه جنسی ناسالم همراه با خشونت و آسیب به شریک جنسی

11- عدم لذت و رضایت از رابطه جنسی خود و  احساس گناه و شرمساری بعد از آن اشاره کرد

اعتیاد جنسی_مرکز مشاوره دکتر مهستا
اعتیاد جنسی

در آخر

اعتیاد جنسی یا بیش فعالی جنسی مانند اعتیاد به مواد مخدر تاثیرات مخربی بر عملکرد شغلی، عملکرد فردی، خانواده ها، روابط و زندگی افراد مبتلاء دارد. با توجه به این که اعتیاد جنسی اختلالی پیش رونده است، نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد. علاوه بر این از آن جا که افراد تمایلات جنسی متفاوتی دارند. بسیاری گاها بالاتر بودن کشش های جنسی را با اعتیاد جنسی اشتباه می گیرند. از این رو لازم است در صورت مشاهده علائم و نشانه های آن و عدم توانایی در کنترل افکار و رفتارهای جنسی با مراجعه به مراکز مشاوره هرچه سریع تر نسبت به دریافت مشاوره ، تشخیص و درمان فرد مبتلاء به اعتیاد جنسی اقدام شود .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا