استرس و اضطراب

استرس و اضطراب
admin
admin

تاثیرات جسمی و روانی استرس بر سلامت بدن چیست ؟

چه زمانی برای درمان استرس  باید به مشاور مراجعه کرد؟ : مشکلات و گرفتاری های روزمره  ، آلودگی های هوا ،  شهر نشینی  ، شلوغی ها ، عدم موفقیت در کسب و کار و تغییرات محیطی عوامل تنش زا بسیار دیگر تاثیرات زیادی در سلامت روان ما گذاشته ؛ و  اختلالاتی همچون اضطراب ، نگرانی ها و استرس  را به دنبال دارد . زمانی که استرس به صورت مداوم و طولانی مدت به فرد تحمیل شود . تحمل آن سخت شده و زندگی را دچار مشکل می کند . علاوه بر این ممکن است . عوارض استرس‌  سلامت جسمی و روانی فرد را نیز تحت تاثیر قرار داده و عدم درمان آن باعث مشکلات جسمی و روانی بزرگ تر شود  .

استرس چیست؟

استرس واکنش ذهنی، عاطفی و فیزیکی افراد به احساس خطر از عوامل بیرونی و عوامل درونی می‌باشد.

عوامل درونی یا ذهن ما از درون  و  عوامل بیرونی زیادی از محیط خارج  می‌تواند ؛ در ما ایجاد استرس کند . به عبارتی ساده می توان گفت :  استرس نوعی حالت روحی است . که زمانی در فرد ایجاد می شود . که برآورده کردن یک درخواست از توانایی های شخصی و اجتماعی او خارج باشد . تحمل طولانی مدت استرس از آن چه فکر می کنیم .  سخت تر بوده و نیاز به مراجعه به مشاوره و درمان زود هنگام دارد .

اضطراب و نگرانی ها  رابطه مستقیمی با ترس دارند . عوامل زیادی مانند تغییرات محیطی ، شرایط زندگی ، شلوغی شهرهای بزرگ ، برنامه غذایی نامناسب ، قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا ، نزاع های خیابانی و عوامل تنش زا بسیار دیگری می توانند ؛ باعث ایجاد اضطراب و نگرانی شده و ما را دچار استرس کنند .

انواع استرس

استرس مثبت

استرس مثبت بیشتر در زمینه هیجان و اضطراب خوشایند مانند ورزش کردن ، خندیدن ،و … ایجاد می شود .  و تاثیرات مثبتی بر بدن دارد.

استرس حاد

استرس حاد به استرس کوتاه مدت گفته می شود . که به سرعت از بین می رود . مثل وقتی که کار هیجان انگیزی انجام می دهیم . یا با کسی مشاجره کرده ایم  .

استرس مزمن

استرس مزمن به استرسی گفته می شود . که برای مدت زمان طولانی ادامه دارد .اگر استرس مزمن درمان نشود می تواند منجر به مشکلات بزرگ تر در سلامت روان و حتی سلامت جسمی شود .

علائم شایع استرس

از علائم شایع استرس می توان به مواردی مانند سردرد و سرگیجه ، اسهال ، بدن درد به ویژه در ناحیه گردن و شانه ، احساس اضطراب و تنش ، عرق کردن کف دست ، کمبود انرژی در بدن ، اختلال در خواب ، اختلال در غذا خوردن مانند پرخوری یا بی اشتهایی ، دندان قروچه ، تغییر در خلق و خوی افراد اشاره کرد .

عوارض استرس بر بدن

استرس تقریبا روی تمام ارگان های بدن اثر می‌گذارد . و ممکن است . از جنبه‌‌های مختلفی سلامتی ما را تحت الشعاع قرار داده و  به خطر بیندازد  . هنگامی که در موقعیت  استرس زا قرار می‌گیریم. بعضی هورمون ها در بدن شروع به ترشح می کنند. یکی از این هورمون ها ، هورمون کورتیزول است . این هورمون روی سیستم ایمنی، دستگاه گوارش، پوست و سایر ارگان های بدن ما تاثیر می‌ گذارد .

ده اثر جسمی  و روانی استرس بر سلامت بدن

1 – کاهش میل جنسی :

از عوارض استرس های طولانی مدت و عدم درمان آن کاهش میزان تمایلات جنسی به ویژه در زنان می باشد .

2 – اختلالات قاعدگی :

استرس شدید و طولانی مدت می‌تواند . به میزان قابل توجهی تعادل هورمونها را به هم بریزد. همین عدم تعادل هورمون در زنان ممکن است . منجر به مشکلاتی از قبیل قطع، تاخیر و یا بی منظمی در عادت ماهیانه‌ی خانم ها شود.

3 – مشکلات پوستی مانند آکنه و اگزما  :

استرس  باعث افزایش سطح کورتیزول در بدن می‌شود. که این امر موجب افزایش ترشح چربی و در نتیجه بروز آکنه خواهد شد.

4 – ریزش مو :

یکی از علل ریزش مو، به هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی می باشد . که در نتیجه‌ی‌ استرس شدید عاطفی و روانی اتفاق می‌افتد. ریزش‌ های ناشی از استرس معمولا 3 تا 6 ماه پس از مواجهه با شرایط استرس زا رخ می دهند.

  1. آسیب به دستگاه گوارش :

استرس‌های طولانی مدت باعث افزایش اسید معده ، سوء هاضمه و در موارد وخیم تر زخم معده می شود . و سلامت دستگاه گوارش را به خطر می اندازد .

 

6 – افزایش وزن :

استرس طولانی مدت باعث افزایش اشتها ، تمایل به مصرف مواد قندی و شرینی و افزایش وزن می شود  . .همین طور تحقیقات نشان داده است . که سطح کورتیزول با سطح چاقی‌های دور شکم، رابطه مستقیمی دارد .

7-  افزایش احتمال سکته مغزی و حملات قلبی  :

تحقیقات نشان داده احتمال وقوع سکته قلبی و سکته مغزی در میان افرادی که زندگی پر استرسی را دارند . شایع تر می باشد .

8- بی خوابی :

استرس یکی از دلایل اصلی بی‌خوابی است  .و بی‌خوابی نیز مشکلاتی مثل عدم تمرکز، بی ‌حوصلگی ، کسالت و پایین آمدن انرژی در طول روز به دنبال دارد .

9- علائم روحی و روانی

استرس باعث عوارض روحی و روانی مانند کاهش حافظه کوتاه مدت ، اضطراب های شدید ، نگرانی های بی دلیل و عدم تمرکز می شود .

10- علائم رفتاری

استرس باعث تغییرات رفتاری مانند کج خلقی ، درگیری با دیگران ، لذت نبردن از کار و زندگی ، عدم توجه و رسیدن به خود و پناه بردن به سیگار و الکل می شود .

چه زمانی برای درمان استرس  باید به مشاور مراجعه کرد؟

با توجه به آسیب های جدی  روحی و جسمی استرس بر بدن زمانی که دچار اضطراب ، نگرانی ها و استرس های طولانی مدت و مداوم هستیم . که هفته ها و ماه ها به طول کشیده ؛ زمان مراجعه به مشاور و بیان مشکل  با مشاور و درمان استرس  است . چرا که استرس مزمن به خودی خود درمان نخواهد شد . و  درمان استرس نیازمند اقدامات تشخیصی ، روش های مصاحبه و روان درمانی طی جلساتی تخصصی با  مشاورین متبحر در دفاتر مشاوره است .

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا