اختلال دفعی در کودکان

بهترین مشاوره کودک در تهران
admin
admin

اختلال دفعی در کودکان

یکی از مشکلات شایع و نگرانی بسیاری از خانواده ها مسائل دفعی کودکان است . اختلال دفعی در کودکان به معنای هرگونه مشکل در دفع ادرار و مدفوع مانند نگه داری و یا تاخیر در دفع ادرار و مدفوع اطلاق می شود . که باعث ایجاد استرس های زیادی در والدین و کودکان می شود . عدم تجربه و آموزش والدین در این خصوص مشکل اختلال دفعی در کودکان را بیشتر می کند .

مشاوره با  فوق تخصص روانشناس کودک در تهران

1- اختلال دفعی در کودکان چیست ؟

اختلال دفعی به هر گونه مشکل در دفع ادرار و مدفوع گفته می شود . شیوع این اختلال در کودکان متفاوت بوده و به طورکلی 21 درصد کودکان مراحلی از اختلالات دفعی را در دوران کودکی تجربه می کنند.

لازم است بدانیم . گسترش توانائی کنترل دفع در کودک به صورت طبیعی با رشد کنترل دستگاه ادراری و گوارشی در طول زمان ، طی مراحلی به ترتیب شامل : یادگیری کنترل مدفوع در شب ، یادگیری کنترل مدفوع در روز ، یادگیری کنترل ادرار در روز و یادگیری کنترل ادرار در شب ایجاد می‌شود .

آموزش کودکان در زمان درست دفع ، از مهم ترین مواردی است .که والدین باید به آن توجه کنند . آموزش دفع معمولا از یک سالگی کودک شروع شده و تا پنج سالگی ادامه می یابد. چرا که عواملی مانند رابطه والدین با کودک ، توانایی یادگیری زودتر ، رشد اجتماعی ،تجربه و اطلاعات والدین در آموزش کودکان دخیل هستند . آموزش صحیح والدین به کودکان باعث گسترش توانایی کنترل دفع در کودکان می شود .

2- انواع اختلال دفعی در کوکان

اختلالات دفعی در کودکان شامل دو نوع بی اختیاری در دفع ادرار و بی اختیاری در دفع مدفوع است . اگرچه این اختلالات می تواند ، به صورت هم زمان هم وجود داشته باشد . اما در اکثر مواقع اختلال در دستگاه ادراری یا اختلال در دستگاه گوارشی بارزتر بوده و با نشانه های بیشتری همراه است.

بی اختیاری مدفوع :

بی اختیاری مدفوع به معنای دفع ارادی و یا غیر ارادی مدفوع در داخل لباس و مکان های نامناسب است . که معمولا سه ماه طول می کشد . البته مواردی مانند کم کاری روده ، یبوست ، درد هنگام مدفوع می تواند ، بر کنترل دفع مدفوع کودکان تاثیر بگذارد . به طور کلی بی اختیاری مدفوع با افزایش سن کاهش می یابد . و معمولا باید تا 4 سالگی کودک کنترل شود .در صورت ادامه یافتن بی اختیاری مدفوع تا بعد از 4 سالگی می توان این موضوع را یک اختلال تلقی کرد . که نیازمند ارزیابی و درمان توسط حوزه بهداشت و سلامت روان کودکان است .

بی اختیاری ادرار :

بی اختیاری ادرار به معنای دفع ارادی و غیراردی ادرار در لباس ، موقع خواب و مکان های نامناسب است . که معمولا سن رشدی کودک در کنترل ادرار تا پنج سالگی تعیین شده است .

3- نکات مهم در کنترل اختلالات دفعی کودکان

*- آموزش والدین در خصوص توالت رفتن کودکان

از آنجا که علت بسیاری از بی اختیاری در ادرار و مدفوع کودکان عدم آموزش مناسب توسط والدین است . نقش آموزش والدین در پیشرفت توانایی کنترل دفع کودکان بسیار حائز اهمیت است . به صورت میانگین آموزش توالت رفتن به کودکان 24 ماهه و یا بزرگتر بین 2 تا 4 هفته با هدف تقویت اعتماد به نفس و گسترش توانایی کودکان است .

*- دفع ادرار توسط کودکان در زمان مورد نیاز

بسیاری از مطالعات نشان داده اند . اغلب کودکان دفع ادرار را به دلایلی مانند عدم آموزش زمان دفع توسط والدین ، سرگرم شدن با بازی و …. به تاخیر می اندازند . که این عامل می تواند ، منجر به عفونت ادراری در کودکان شود . که در این حالت دفع ادرار با سوزش همراه خواهد بود . که خود عاملی برای اجتناب کودک برای دفع ادرار و به تاخیر انداختن دفع ادرار است .

*- توجه به رژیم غذایی

برخی از مطالعات نشان داده اند . اختلال دفع مدفوع با عواملی مانند : سن ، جنسیت ، رژیم غذایی خانواده و سابقه خانوادگی مرتبط است . داشتن یک رژیم غذایی مناسب حاوی فیبر و سبزیجات در سلامت و بهبود حرکات روده و دفع راحت تر مدفوع کمک می کند . چرا که یبوست و دفع دردناک خود عاملی در اجتناب کودکان در دفع مدفوع است .

در آخر

اختلال دفعی در کودکان یکی از مشکلات شایع در بسیاری از خانواده ها است . که نوع برخورد والدین به ویژه مادر در آموزش کنترل دفع کودک تاثیر زیادی دارد . هر نوع برخورد نامناسب والدین مانند تنبیه کردن ، اعمال زور و.. .می تواند ، باعث ایجاد اضطراب ، استرس در کودک شده و مشکل اختلال دفعی کودکان را بزرگ تر کند . این در حالی است . که آموزش صحیح به کودکان باعث گسترش توانایی کنترل ادرار و مدفوع در کودکان می شود . پیشنهاد می شود . در صورت مشاهده علائم شدید و غیر قابل کنترل بی اختیاری ادرار و مدفوع برای آشنایی با شیوه های کاربردی و درمان با متخصصین سلامت روان کودک مشورت کنید .

.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا