اختلال جنسی چیست؟

اختلال جنسی
admin
admin

اختلال جنسی چیست؟

اختلال جنسی را می توان  نوعی ناتوانی جنسی در مقاربت جنسی با شریک جنسی تعریف کرد .که مانع از میل و لذت بردن از فعالیت های جنسی می شود. تجربه مشکلات جنسی در حد مقطعی در بعضی از شرایط و زمان های خاص برای خیلی از افراد امری طبیعی است . اما تداوم آن به طوری که زندگی جنسی را تحت تاثیر قرار دهد . و باعث ناتوانی جنسی در مقابل شریک جنسی و عدم لذت از رابطه جنسی شود . تبدیل به اختلال جنسی شده ، که نیازمند مراجعه فرد به روان شناس و ریشه یابی علل و درمان دارد.

علائم و نشانه های اختلالات جنسی در مردان و زنان چیست ؟

علائم و نشانه های اختلال جنسی در زنان و مردان متفاوت است . از رایج ترین علائم اختلال جنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

علائم و نشانه های اختلال جنسی در زنان

1- اختلال ارگاسم که عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم و لذت از رابطه جنسی در زنان است. اگرچه بسیاری از زنان برای لذت بردن از رابطه جنسی به ارگاسم نیاز ندارند. اما عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم برای برخی از  زنان آزاردهنده بوده و مانع از لذت از رابطه جنسی می شود .

2- احساس درد و ناراحتی در طول رابطه جنسی که می تواند ، ناشی از عفونت ها ، بیماری های مقاربتی ، ترس از بارداری ، فوبیا و … باشد .

3- ناتوانی در رسیدن به برانگیختگی کامل در هنگام برقراری رابطه جنسی

4- ناتوانی در کنترل عضلات واژن و اسپاسم واژن برای شروع دخول

علائم و نشانه های اختلال جنسی در مردان

2-  اختلال نعوظ که ضعف جنسی هم نامیده می شود .  وضعیتی است . که فرد در آن نمی تواند ،  به اندازه ای نعوظ را نگه دارد . که برای برقراری رابطه لذت بخش باشد .

3- ناتوانی در رسیدن به ارگاسم یا فقدان با تاخیر انزال در هنگام برقراری روابط جنسی اختلال ارگاسم در مردان است .

3- ناتوانی در کنترل زمان انزال مانند زود انزالی یا انزال زودهنگام که در این حالت فرد قبل یا ظرف یک دقیقه به انزال می رسد . و قادر به کنترل زمان انزال نیست .

علائم اختلال جنسی در زنان و مردان

1- بی میلی جنسی در برقراری رابطه جنسی

2- عدم توانایی در تحریک شدن برای شروع رابطه جنسی

3- احساس درد و ناراحتی در هنگام دخول و در طول مدت رابطه جنسی

اختلال جنسی
علائم و نشانه های اختلال جنسی در زنان

رایج ترین اختلالات جنسی

برخی از مشکلات جنسی  را بسیاری از افراد در طول زندگی خود  تجربه می کنند  . اما زمانی که این مشکلات جنسی مزمن و طولانی شود . باعث اختلال جنسی شده که  نیاز به درمان دارد . از رایج ترین مشکلات جنسی می توان به موارد زیر اشاره کرد .

کاهش میل جنسی

تغییرات هورمونی می تواند ،  باعث کاهش میل جنسی در زنان و مردان شود . کاهش میل جنسی که با تغییرات هورمونی همراه است . مانند کاهش تولید استروژن در زنان و یا کاهش تستوسترون در مردان یک اختلال در میل جنسی است . که  معمولا موقتی  هست.

به طور مثال زنان در زمان نزدیکی به دوران قاعدگی با کاهش میل جنسی روبه رو هستند. همچنین تغییرات هورمونی در زمان یائسگی زنان که با کاهش استروژن همراه است . باعث کاهش میل جنسی در زنان می شود . اما تداوم آن و بی میلی جنسی به مدت طولانی نیازمند مشاوره و درمان است .

احساس درد و ناراحتی در هنگام مقاربت

احساس درد در هنگام مقاربت ناشی از اسپاسم عضلانی واژینال است .که به واژینیسم  معروف است . در واقع واژینیسم یک مشکل جسمی – روانی است . که معمولا به دلیل آموزش های بازدارنده و سخت گیرانه جنسی والدین و جامعه و ایجاد باورهای غلط در ذهن بسیاری از زنان و دختران ایجاد می شود .

برخی عوامل احساسی و عاطفی مانند عدم آمادگی فرد ، ترس ، استرس ، اضطراب  ، شرم از روابط جنسی و احساس گناه می تواند ،  باعث اسپاسم عضلانی واژینال به صورت ناخودآگاه  و عدم توانایی در کنترل آن و احساس درد به هنگام مقاربت شود .

علاوه بر این بیماری های مقاربتی ، عفونت ها ، برفک ، خشکی واژن و… نیز از عوامل دیگری هستند. که می توانند  باعث ایجاد درد در هنگام مقاربت شوند . با توجه به این که عوامل مختلفی باعث ایجاد درد در زنان در طول مدت رابطه جنسی می شوند . بررسی علت آن نیازمند مراجعه به پزشک دارد .

عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی

عوامل روحی و جسمی ، بیماری ها ، افسردگی ، تجربه ناخوشایند از روابط جنسی ، عدم برانگیختگی ، اعتیاد به الکل و موارد مخدر از جمله مواردی هستند . که باعث بی علاقگی در برقراری رابطه جنسی می شوند.  عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی در موارد کم اختلال محسوب نمی شود.

تدوام عدم تمایل به برقراری رابطه جنسی اختلال جنسی محسوب می شود.  در این حالت  فرد کاملا میل جنسی خود را از دست می دهد و از برقراری روابط جنسی می گریزد . و به مدت طولانی با شریک زندگی خود رابطه جنسی برقرار نمی کند . این اختلال جنسی نیازمند گفتگو با مشاوره ، علت یابی و درمان دارد .

 اختلالات ارگاسم

مسائلی همچون خستگی  ، اضطراب ، ترس ، كاهش شدت رابطه جنسی و تغییرات هورمونی می توانند ،  باعث اختلال  ارگاسم در زنان شود. از آن جا که بر اساس تحقیقات ، رسیدن به ارگاسم یا میزان آن در لذت جنسی زنان تاثیر ندارد .  نكته ای كه در زنا  اهمیت بیشتری پیدا می کند.

این است  كه فرد به لحاظ روحی و عاطفی از رابطه جنسی خود احساس خشنودی و رضایت داشته باشد . در این حالت  اگر فرد از رابطه جنسی خود راضی باشد . می تواند از آن لذت برده  اما در عین حال به ارگاسم نیز نرسد . و این موضوع کاملا طبیعی است . اما در حالتی که رابطه باعث ایجاد رضایت نشود  . می تواند ، باعث آزار و ناراحتی در رابطه و بی میلی جنسی شود .

عوامل موثر در اختلالات جنسی

عوامل زیادی می تواند ، باعث ایجاد ناکارآمدی جنسی و  اختلال جنسی در مردان و زنان شود . که از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد .

1-  تجارب و باورهای غلط: تجارب و باورهای  برآمده از عواملی همچون شیوه تربیتی والدین ، عوامل شخصیتی، عدم آگاهی و آموزش های سخت گیرانه ، یا مورد آزار جنسی واقع شدن در سنین پائین می توانند ،  باعث ایجاد ناکارآمدی جنسی در زنان و مردان شود .

2- مشکلات جسمی: مشکلات جسمی می توانند ، عامل اختلال جنسی باشند . به طور مثال بیماری ها مانند بیماری قلبی ، دیابت ،  بیماری های عصبی ، تغییرات هورمونی و عدم تعادل هورمونی ، نارسایی کلیه ، معلولیت ها و عوارض جانبی مصرف برخی داروها می تواند ، از عوامل موثر در  اختلال جنسی در زنان و مردان باشد .

3- مسائل روان شناختی: بسیاری از اختلالات روان شناختی مانند استرس ، اضطراب ، افسردگی ، نگرانی در مورد عملکرد جنسی ، مورد سوء استفاده جنسی واقع شدن و داشتن تجارب جنسی ناخوشایند  و… می تواند روی رفتارهای جنسی تاثیر گذاشته و از عوامل ایجاد  اختلال جنسی شود .

4- تغییر شرایط زندگی: خارج شدن از شرایط روتین زندگی مانند تولد نوزاد، شیردهی، بارداری، تغییر مکان زندگی، غم از دست دادن، مشکلات مالی، خستگی مفرط و… روی عملکرد جنسی تاثیر می گذارد و از دلایل اختلال جنسی افراد است.

5- اختلافات زناشویی: اختلافات بلند مدت با همسر در خصوص روابط جنسی ، ارتباط کلامی ضعیف در زندگی زناشویی ، ترس از بارداری ، عدم ارتباط عاطفی بین زن و شوهر از عوامل موثر دیگر در بی میلی جنسی و ناکارآمدی جنسی هستند .

علاوه بر موارد مذکور مواردی مانند تغییرات بدن ناشی از افزایش سن ، ناتوانی ناشی از کهولت سن ، تغییرات هورمونی ، مشکل فرد در خصوص اندام خود یا اندام شریک زندگی  ، فشارهای روانی ، خیانت ، بی وفایی ، عواطف کم رنگ ، مصرف مواد مخدر ، مصرف الکل  و …. از عوامل موثر دیگر در ناکارآمدی جنسی هستند .

پیامدهای عدم درمان اختلال جنسی

معمولا افراد در طول زندگی مشترک و برقراری روابط جنسی با شریک خود متوجه مشکلات در رابطه جنسی خود می شوند . بسیاری افراد بر اساس باورهای غلط  از صحبت کردن  در خصوص ناکارآمدی جنسی در روابط خود احساس شرم و خجالت دارند . و آن را ناشی از ناتوانی خود می دانند . که قابل درمان نیست. این در حالی است که مراجعه به مراکز مشاوره معتبر و گفتگو شفاف با روان شناس و دریافت مشاوره  می تواند ضمن تشخیص اختلال، علت دقیق  آن را ریشه یابی کرده و اختلال جنسی به راحتی درمان شود .

از آن جا که روابط جنسی در رابطه زناشویی ،  کیفیت زندگی و شاد بودن  از اهمیت بالایی برخوردار است . عدم توجه به ناکارآمدی جنسی و عدم درمان آن علاوه بر ایجاد روابط سرد بین زن و شوهر پیامدهایی همچون کاهش کیفیت زندگی ، عدم تمایل به پیشرفت در زندگی ، افسردگی ، کاهش اعتماد به نفس ، ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی ، خشم و عصبانیت ، مشکلات احساسی و عاطفی ، استرس ، اضطراب  و افسردگی را هم برای فرد به دنبال دارد .

در آخر

روابط جنسی تاثیر به سزایی در كیفیت زندگی  مشترک ، روابط  عاطفی زوجین  و استحکام خانواده  دارد . اگر ناکارآمدی جنسی زوجین ، به موقع درمان نشود . می تواند  ،علاوه بر ایجاد سردی در روابط زناشویی وکاهش کیفیت زندگی به استحکام خانواده و آینده فرزندان لطمه بزند .

با توجه به این که عوامل مختلفی در ناکارآمدی جنسی و ایجاد اختلال جنسی موثر هستند . مراجعه به مراکز مشاوره و گفتگو با مشاور ضروری است.

متخصصان بالینی بسیاری از ابعاد فعالیت جنسی را به دقت مورد بررسی قرار می دهند. با این کار می توانند علت اصلی ناکارآمدی جنسی و بهره گیری از تخصص خود مشکل اختلال جنسی را  با شیوه های علمی شناسایی و درمان نمایند.

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب را به دوستان خود به اشتراک بگذارید

خواننده گرامی

آیا می دانستید بسیاری از مشکلات شخصی و گروهی با کمک گرفتن از مشاوران منخصص به راحتی قابل حل می باشد.

دیر اقدام نکنید

به راحتی با کارشناسان ما در تماس باشید تا شما را برای انتخاب مشاور راهنمایی نمایند.
اینجا کلیک نمایید
لیست محتوا